Communicatie: op een aanvaardbare wijze grenzen stellen in de zorg

Beschrijving

Wie werkt in de zorgsector wordt geconfronteerd met heel wat knelpunten. De behoeften en wensen van de bewoners of patiënten komen al eens in conflict met de werkwijze van het team en de organisatie. Klagen, mopperen, eisen, verbaal agressief uit de hoek komen, roepen, onterecht beschuldigen, ... het zijn situaties waar de zorgverlener op regelmatige basis mee wordt geconfronteerd. Ook de familie of ruimere omgeving van de bewoner of patiënt heeft verwachtingen en vragen die niet altijd passen binnen de procedures en tijdsbesteding.

Doelstelling

In eerste instantie wordt een theoretisch kader aangereikt over de verschillende relatiewijzen. De deelnemers krijgen zicht op het gedrag van de zorgvrager en op hun eigen reacties.
Daarnaast worden ook een aantal strategieën aangereikt om op een aanvaardbare wijze grenzen te leren stellen.

Verder bestaat de vorming uit een interactieve training waarin vooral gefocust wordt op het aanleren van praktische vaardigheden.

Doelgroep

Mensen uit de zorg, zorgkundigen en verpleegkundigen.

Programma

  • Eerste sessie: zicht krijgen op de relatiewijzen en oefenen op grenzen stellen.
    Aan de hand van de axenroos van Nand Cuvelier krijgen we zicht op de menselijke relaties en op onze eigen sterktes en zwaktes.
     
  • Tweede sessie: omgaan met moeilijk gedrag leer je via 9 strategieën zonder dat het een conflct wordt.
    - Ontwapenen
    - Het verhaal door de bril van de andere leren zien
    - Gevoelens herkennen
    - Verwachtingen nagaan
    - Eigen visie verwoorden
    - Eigen gevoelens uiten
    - Oplossingen voorstellen
    - Er samen uit komen
    - Afspraken maken

Locatie

Domein Groenhove, Bosdreef 5
8820 Torhout