• Ethiek in de zorg - Impact van de Covid-crisis op de ethische en existentiële dimensie van zorgverlening

Inschrijven kan tot en met maandag 18 oktober 2021

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk, Etienne Sabbelaan 53, 8500 Kortrijk

Impact van de Covid-crisis op de zorg / zorgverlener

Welke lessen kunnen we hieruit trekken?

Tina Vandecasteele (PhD) voerde, samen met Linus Vanlaere en Ann Lammens (Vives/sTimul) een onderzoek uit naar de ervaringen van verpleegkundigen die in de frontlinie stonden tijdens de covid-pandemie.

Dit onderzoek toont duidelijk aan hoe ingrijpend de crisis is voor de zorgverleners hun professionele zelfverstaan. Niet alleen is er nood aan 'moreel herstel', de onderzoeksresultaten laten ook zien hoe belangrijk de ethische, spirituele en existentiële dimensie van zorg is.
    Haar onderzoek stimuleert ons tot nadenken over hoe hulpverleners op dit vlak kunnen worden ondersteund - de crisis voorbij. Enkel op deze manier kan de ethische, existentiële en spirituele dimensie van de zorg verder zijn plaats krijgen in de zorg voor bewoners, patiënten en cliënten.

• Inspiratie-avond Caritas West-Vlaanderen

Inschrijven kan tot en met dinsdag 09 november 2021

Atrium Mariasteen, Koolskampstraat 24, 8830 Gits

Mensenmaat

Wat is de staat van onze gezondheidszorg? In zijn nieuwe boek ‘Mensenmaat. Een pleidooi voor imperfectie’ schetst Luc Van Gorp een beeld van een wereld op mensenmaat. Want dat er iets grondig fout zit in de manier waarop we onze samenleving vandaag organiseren, daar kunnen we niet naast kijken. Alles moet alsmaar sneller, beter en efficiënter. Het ideaalbeeld dat de klassieke instituten, waaronder ook de gezondheidszorg, ons voorspiegelen, legt een onleefbare druk op de mens.

Luc Van Gorp pleit voor een verandering van lineair denken naar circulair denken, waarbij de weg naar de oplossing voor een patiënt minstens even belangrijk is als de oplossing zelf.