• Ruimte voor troost

Inschrijven niet meer mogelijk

Grootseminarie, Potterielei 72, 8000 Brugge

Intersectorale vormingsnamiddag voor pastores.

De covidpandemie maakte dat afscheid nemen en rouwen vaak anders gebeurde dan voorheen. Tegelijk waren we ons nog nooit zo bewust van de nood aan een zinvol afscheid en samen troost zoeken in het rouwen. We onderzoeken hoe troostplekken een (stukje) antwoord kunnen bieden.

Na een algemene inleiding die een kort overzicht biedt van een reeks bestaande initiatieven, splitsen we ons op in deelgroepen.
    Pastores die willen nadenken over het opstarten van een troostplek gaan samen aan de slag en een andere groep zoekt naar nieuwe ideeën om een bestaande troostplek 'warm' te houden.

• Inspiratie-avond Caritas West-Vlaanderen

Inschrijven kan tot en met dinsdag 09 november 2021

Atrium Mariasteen, Koolskampstraat 24, 8830 Gits

Mensenmaat

Wat is de staat van onze gezondheidszorg? In zijn nieuwe boek ‘Mensenmaat. Een pleidooi voor imperfectie’ schetst Luc Van Gorp een beeld van een wereld op mensenmaat. Want dat er iets grondig fout zit in de manier waarop we onze samenleving vandaag organiseren, daar kunnen we niet naast kijken. Alles moet alsmaar sneller, beter en efficiënter. Het ideaalbeeld dat de klassieke instituten, waaronder ook de gezondheidszorg, ons voorspiegelen, legt een onleefbare druk op de mens.

Luc Van Gorp pleit voor een verandering van lineair denken naar circulair denken, waarbij de weg naar de oplossing voor een patiënt minstens even belangrijk is als de oplossing zelf.

• Pastoraal voorbij woorden

Inschrijven kan tot en met donderdag 10 februari 2022

Grootseminarie, Potterielei 72, 8000 Brugge

Deelnemers twee werkwinkels naar keuze volgen. Gelieve bij inschrijving de keuze door te geven.