• Pijnmedicatie

Inschrijven kan tot en met dinsdag 08 juni 2021

Het aanbod aan pijnstillers breidt nog elke dag uit. Maar hoe vinden we onze weg nog in dit grote aanbod?
    We bekijken de verschillende stappen van de WHO-pijnladder, en gaan na wat de gebruiksinstructies en risico’s zijn van alle middelen. We besteden ook aandacht aan opiaten en risico op verslaving. Tot slot staan we ook even stil bij de vele middelen die gebruikt worden bij zenuwpijn, waaronder antidepressiva en anti-epileptica.

• Slaapmedicatie

Inschrijven kan tot en met dinsdag 08 juni 2021

Ongeveer de helft van de WZC-bewoners gebruikt chronisch een benzodiazepine als slaappilletje. Ondanks het veelvuldig gebruik, zijn er toch heel wat nadelen verbonden aan het gebruik van deze geneesmiddelen.
    We staan eerst stil bij het probleem van slapeloosheid, en bekijken welke niet-medicamenteuze maatregelen we kunnen nemen. Dan gaan we dieper in op wat deze medicijnen juist doen met ons lichaam, en wat de valkuilen zijn. Waar moeten we op letten bij mensen die een slaappilletje gebruiken? Tot slot bekijken we hoe we van deze pilletjes kunnen af geraken, en welke alternatieven er mogelijk zijn.